Frank van Vliet | Managing director

Wolters Kluwer heeft alle kerntools voor het accountants-kantoor

De best-of-breedbenadering maakt Wolters Kluwer uniek. Managing director Frank van Vliet legt uit waarom en vertelt over de ontwikkelingen in de software en in de accountancybranche.

De organisatie. `Een organisatie waar “persoonlijk” centraal staat’, vertelt managing director Frank van Vliet, ‘dat zit in ons DNA. De accountancyadviseurs hebben jarenlange ervaring in de accountancy en werken nu aan de software. Op basis van hun kennis kunnen ze sterk adviseren. Twinfield Boekhouden is onderdeel van Wolters Kluwer: wereldwijd marktleider in het leveren van software en kennis aan accountants. Het portfolio bestaat in Nederland naast Twinfield Boekhouden uit diverse andere producten en diensten, zoals Basecone en Alure Online Practice Management in combinatie met Twinfield Samenwerken. Vanuit het product gezien is de best-of-breedbenadering uniek. Twinfield Boekhouden heeft een open API. Hierdoor kan de organisatie in vele branches een strak geautomatiseerde totaaloplossing bieden. Het hoge transactievolume van Twinfield (we gaan daarin aanzienlijk verder dan onze concurrenten) levert een voordeel op, waardoor de accountant ook grotere klanten met Twinfield kan bedienen. Daarnaast is de onlinesamenwerking met klanten erg eenvoudig. Door meerdere Wolters Kluwer-tools te gebruiken, kan er bij klanten nog meer synergie tot stand komen. Zo vormt zich een kennisrijke productiestraat met alle kerntools voor het accountantskantoor.’

De accountancy. ‘De verwachtingen van zowel accountant als MKB-ondernemer zijn aan het verschuiven. Beide zijn meer gewend en verwend door de digitale mogelijkheden die hun leven hebben verrijkt. Accountants verwachten dat ze software gebruiken die hen helpt de productiviteit te verhogen, beter digitaal samen te werken met klanten en collega’s, automatisch gegevens uit te wisselen en die hen realtime-inzichten kan geven in de prestaties van de klant. Als we het hebben over inzichten, dan is de basis van adviesdiensten inzage in de klantprestaties. In de toekomst willen we die kunnen vergelijken met vergelijkbare ondernemingen. Daarnaast is het belangrijk dat de software waarschuwt als dagelijkse werkzaamheden niet optimaal lopen of als we uitzonderlijke of afwijkende zaken tegenkomen in de boekhouding. Dit alles noemen we Robotic Accounting. Hierbij worden de handmatige en repeterende handelingen gerobotiseerd en wordt kunstmatige intelligentie met zelflerende software ingezet om de accountant van morgen te ondersteunen in het kunnen adviseren van de klanten.’

De trends. Als eerste verwachten we dat technologie gaat helpen de gegevens te standaardiseren. Hierbij denken we onder andere aan het toepassen van RGS en PSD2. Op de tweede plaats komt de wens om gestandaardiseerd gegevens tussen applicaties te kunnen uitwisselen. Standaardisatie vergemakkelijkt deze uitwisseling tussen verschillende partijen. Niet alleen de applicaties binnen een kantoor, maar ook met open data van buiten. Denk hierbij aan het verrijken van klantgegevens via koppelingen met de KvK en vergelijkbare partijen. Daarom werken we er hard aan onze API’s te verbeteren en aan het ondersteunen van externe ontwikkelaars. Ten derde gaat het om het omzetten van alle data naar informatie. Hiervoor zetten we in op kunstmatige intelligentie en zelflerende software. Intern zijn we druk bezig met technische innovaties op dit vlak; dit vereist veel zorgvuldigheid. De software moet het bij het juiste eind hebben; de accountant moet erop vertrouwen en moet begrijpen waarom er specifieke keuzes zijn gemaakt op basis van de data.’

De software. ‘In 2021 gaat de klant in Twinfield Boekhouden significante verbeteringen merken door innovaties rondom RGS en bankkoppelingen op basis van PSD2. Onze development portal is net vernieuwd en we zijn bezig met verbeteringen rondom de API’s. Twinfield blijft het belangrijkste knooppunt in de dagelijkse werkzaamheden van de accountant door slim te koppelen met andere software. Om het gemak en de veiligheid groter te maken, wordt het dit jaar mogelijk het Wolters Kluwer-account aan te sluiten op de Single Sign On-systemen van veel van onze klanten. Ook in onze bankenmodule voeren we dit jaar een aantal ingrijpende wijzigingen door. We groeien naar verregaande automatisering en frissen de gebruikersinterface in een aantal fases op, te beginnen met de menustructuur.

FRANK VAN VLIET | MANAGING DIRECTOR


‘De basis van adviesdiensten is inzage in de klantprestaties’