Innovatie in dienstverlening: business-changing cloudplatform helpt kantoren en cliënten vooruit

In het midden- en kleinbedrijf willen ondernemers zich vooral concentreren op hun core business. Een uitgelezen kans voor accountantskantoren om hun waardepropositie groter te maken.

Visma.net Accountancy gaat veel verder dan andere financiële cloudoplossingen. Het platform verbindt kantoor en cliënten op een nieuwe en unieke manier. Vanuit het platform kunnen kantoren deelservices aanbieden die ze zelf volledig kunnen definiëren en die op elk moment kunnen worden aan- en uitgezet. Geen standaarddiensten of volledige onlineboekhoudfunctionaliteit, maar services die het kantoor echt onderscheidend maken en zorgen voor samenwerking op maat met elk type cliënt.

De software maakt het voor accountants stukken eenvoudiger om samen te werken met de klant, die in overleg met het kantoor bepaalt welke diensten hij afneemt. Bijvoorbeeld rapportages en dashboards die een scherp inzicht geven in prognose, realisatie en andere kpi’s. Omdat er vormen van business intelligence zijn ingebouwd, zijn ook uitgebreide data-analyse en branchespecifieke benchmarking mogelijk. Financiële gegevens kunnen worden gecombineerd met niet-financiële informatie. Geheel geautomatiseerd kan Visma.net Accountancy grote hoeveelheden financiële data online verwerken. De oplossing is volledig ontwikkeld volgens het principe van de ‘automated’ accountant. Dit betekent zo min mogelijk handmatige processen door ingebouwde workflows.

Order to cash Het order-to-cashproces is een voorbeeld van uit te bouwen dienstverlening. Veel ondernemers willen dat niet helemaal zelf doen. Klanten kunnen zelf de facturatie doen, maar het debiteurenbeheer uit handen geven. Het accountantskantoor kan dan als dienst aanbieden periodiek herinneringen en aanmaningen te versturen. Binnen die service zijn meerdere variabelen mogelijk. Natuurlijk bieden kantoren nu ook dit soort services aan, maar daaraan houden zij veel in te plannen werk over. Met Visma.net Accountancy worden de workflows zo ingericht dat dit proces geautomatiseerd verloopt. Zo bied je als kantoor dus een mooie dienst aan zonder dat het extra tijd kost. Andere templates De kracht van Visma.net Accountancy is de flexibiliteit. Zo kan een kantoor verschillende soorten klanten diverse templates bieden. Voor een ZZP’er die zijn diensten aanbiedt, ziet het facturatiescherm er anders uit dan voor een grote handelsorganisatie met allerlei leveringsafspraken. Het pakket is volledig aanpasbaar.

Ook de dienstverlening kan naar believen worden uitgebreid. Stel dat de klant benchmarking wenst voor zijn eigen branche. Daarvoor is een bijna oneindige hoeveelheid sets van (niet-) financiële data beschikbaar. Ook dan kan de template worden ingericht met specifieke kengetallen, bijvoorbeeld met omzet per vierkante meter, of per werknemer.

Controllersrol De accountant kan ook andere onderdelen van de financiële administratie als dienst aanbieden binnen het platform. Zo kan hij een deel van de controllersrol overnemen van de ondernemer. Het kantoor schuift als het ware de organisatie in en wordt onderdeel van de administratie van de klant.

De accountant heeft dan realtime inzicht in wat er gebeurt in de administratie en kan zijn adviesrol beter invullen. Een prima model voor de accountant om een extra rol te vervullen voor middelgrote MKB-ondernemingen die net te klein zijn voor een fulltime administrateur/controller.

Als extra functionaliteit is er de mogelijkheid administraties van complexe holdings eenvoudig in te richten. Traditioneel zijn accountants veel tijd kwijt aan holdingstructuren met soms wel 25 vestigingen. Binnen Visma.net Accountancy is de administratie van een complexe holdingstructuur eenvoudig in te richten in één administratie. Ook bij complexe structuren zijn er altijd realtime cijfers beschikbaar, omdat alle boekingen meteen automatisch zijn verwerkt. Geen aparte modules Visma.net Accountancy is een totaalplatform. Alle functionaliteit is standaard beschikbaar voor de accountant. De accountant heeft de tools in handen om op een onderscheidende manier samen te werken met zijn cliënt aan datgene wat hem echt interesseert: inzicht in de cijfers en zijn bedrijf. Zo ontstaat er een intensieve band en lock-in van cliënten en kan een kantoor echt meerwaarde bieden.

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies