'Moet de cultuur niet meeveranderen? Is innovatie niet vooral mensenwerk?'

Flesje wijn

’De eerste die me in dit kantoor tegenspreekt, krijgt een fles wijn van me.’ De accountant die me dit vertelde – een bourgondiër die zijn regionale kantoor zelf had opgericht – zei het met een brede glimlach. Hij was geen dominante man, zijn houding straalde niet uit ‘ik duld geen tegenspraak’. Nee, in zijn Brabantse kantoor waren de lijnen kort, kwamen de medewerkers bij elkaar aan de keukentafel, en werd er ook geregeld gelachen. En toch was hij dat flesje wijn nooit kwijtgeraakt. Tegenspraak organiseren blijkt toch moeilijker dan gedacht … Veel mensen denken dat innovatie een kwestie is van de juiste tools inkopen. Met een handjevol licenties van de juiste IT-dienstverleners kun je ook met jouw kantoor mee in de vaart van de branche. Maar als het gaat om innovatie, denk ik geregeld aan deze bourgondische accountantpartner. Immers, de processen in de accountancy mogen dan veranderen en de tools mogen voortdurend vernieuwen, maar wat zegt dat over de cultuur van accountantsorganisaties? Moet de cultuur niet mee veranderen? Is innovatie niet vooral mensenwerk? Ik denk het wel. Het is te merken in alle branches die innoveren. Tegelijk met de digitale transitie is er een sociale transitie gaande. Jongere generaties, die zelf opgroeien met digitale tools, zorgen op de werkvloer voor de verandering. Maar de top moet wel mee. Als de partnervergadering wordt gedomineerd door – om het met de kleurenleer van Management Drives te zeggen – blauwe types, dus door rationele denkers die houden van structuur, principes, planning en vaste processen, dan zal dat de sociale innovatie belemmeren. Er zijn gele types nodig – dat wil zeggen, partners die problemen en processen kritisch en analytisch benaderen, die liever willen doorgronden, alvorens te structureren. Dat is een uitdaging in de accountancy, maar wel een cruciale. De partners spelen daarin de hoofdrol. En wie het voor elkaar krijgt de sociale transitie in zijn kantoor te realiseren, zal merken dat hij de vruchten van de digitale transitie ruimschoots zal plukken. Dat mag dan wel een kistje wijn kosten …

Han Mesters

Han Mesters houdt zich als sectorbankier zakelijke dienstverleningen bij ABN AMRO al dertien jaar bezig met de trends in de accountancymarkt.